GroenLinks over restafval: eens in de twee maanden is nog veel

Wie vaker wil, betaalt meer

Raalte wil de grijze container vanaf volgend jaar niet eens per maand, maar eens per twee maanden ophalen. GroenLinks vindt dat een goed begin. Om onze kinderen ook een schone planeet te gunnen, moeten we veel, maar dan ook veel minder afval produceren.

De discussie over hoe vaak je de grijze container op moet halen, is een afgeleide discussie. Het eigenlijke gesprek moet gaan over hoeveel afval we produceren. En we missen in Raalte dat debat. Kern van dat debat is voor GroenLinks dat we de wereld een beetje leefbaar voor onze kinderen willen achterlaten. De tijd van vervuilen is verleden tijd, als het aan GroenLinks ligt. Daarom moeten we inzetten op eerst zo weinig mogelijk afval produceren, daarna zo veel mogelijk afval hergebruiken (zodat afval eigenlijk geen afval is, maar een grondstof) en pas daarna is er die grijze container waar je de rest in kunt gooien.

Wie al die stappen naleeft, en er dus bij het boodschappen doen al rekening mee houdt, die hoeft zijn grijze container nog niet eens eens in het halve jaar aan de weg te zetten! We vinden het daarom heel legitiem de discussie aan te zwengelen of je juist een extra heffing moet instellen voor wie zijn container vaker wil laten legen: een progressief kostenbeleid. Dat je voor iedere volgende keer dat je de container aan de weg zet, iets meer betaalt? Die manier van denken lijkt ons een de ware ondernemersgeest.

Er zullen best uitzonderingen zijn. Zo zien we op facebook reacties voorbij komen dat ouders met kinderen in de luiers in de problemen komen, zij zouden meer afvalruimte nodig hebben. Juist die ouders geven we mee eens na te denken in welke wereld ze hun baby's straks willen laten leven. In een schone wereld of op een afvalberg. En als er dan toch nog uitzonderingen zijn, stelt GroenLinks dat je die uitzonderingen te lijf moet gaan in plaats van een beleid hebben dat aanmoedigt afval te produceren.