In stoptober ook sportvelden en schoolterreinen rookvrij

Het is Stoptober, de maand waarop veel mensen proberen te stoppen met roken. GroenLinksRaalte wil die mensen helpen. Sportvelden en schoolpleinen zouden in oktober ook rookvrij moeten zijn.

Over roken hoeven we niet zo veel woorden meer vuil te maken. Een op de vier rokers overlijdt voor hij 65 is aan de gevolgen daarvan. Dat zegt genoeg. En roken heeft een enorm verslavende werking. De fabrikanten zorgen daar wel voor, met verslavende spulletjes in.

Als je al wat ouder bent, kun de gevolgen van roken goed overzien, de kans dat je op wat latere leeftijd nog aan roken begint is daarom bijzonder klein. Jongeren overzien die risico’s niet en horen ook nog eens dat je weer helemaal ‘schoon’ wordt als je voor je 35ste weer stopt. Maar daar zit dus juist het probleem. Dat is knap moeilijk.

Mensen die met roken willen stoppen hebben er vanwege die verslaving zo moeilijk mee. Ze worden tegelijk voortdurend met roken geconfronteerd. Daarom raakt het niet uit je systeem. En waar wordt je overal geconfronteerd met roken? Bij de ingang van gebouwen (zelfs bij het ziekenhuis), op het voetbalveld, op schoolpleinen, in de supermarkt… Je ontkomt er niet aan.

GroenLinks vraagt daarom aan sportverenigingen, sporthallen en scholen de mand oktober aan te grijpen om het hele grondgebied rookvrij te verklaren. Wie wil roken moet dan mar een stukje verder lopen, maar wie er van af wil, kan dan in elk geval in de maand oktober even zonder problemen die moeilijke eerste vier weken door.

Wie doet er mee? De gemeente Raalte zelf ook? Maak alle grond waarop gemeentelijke gebouwen staan in zijn geheel rookvrij.

En als we dan de maand oktober door zijn, zul je zien dat dat helemaal niet zo moeilijk was, dan plakken we november en december er ook bij aan om vanaf 2018 de regels definitief aan te passen.