GB-wethouder Wagemans wil voor één miljoen euro een rondweg langs een leeg industrieterrein aanleggen, kan Raalte dat geld niet beter in de N35 ter hoogte van Mariënheem stoppen? 

GroenLinks Raalte vindt het een historische vergissing het fileprobleem rondom Raalte op te lossen door kruispunt Bos aan te pakken. Want knooppunt Raalte is niet gelijk aan Kruispunt Bos. Als je alleen ‘Bos’ aanpakt, is een totale oplossing verder weg dan ooit, want het geld is straks op.

 

De nieuwe inrichting van de N35 verkeert in een beslissende fase. Rijkswaterstaat, provincie en Raalte hebben dat zorgvuldig stapje voor stapje voorbereid, iedere keer werd de strop strakker om de nek van ‘meepraten en meedenken’ getrokken. We zijn nu bijna in de fase dat we bijna geen kant meer op kunnen. Gelukkig is het sluitstuk van de besluitvorming een wijziging van bestemmingsplannen. Daar kan Raalte ja of nee tegen zeggen. En dat gebeurt ná de verkiezingen, als er een nieuwe raad zit dus. Er is dus nog kans de historische fout te voorkomen.

En er is blijkbaar ook geld. Het Raalter college van CDA en GemeenteBelangen wil een miljoen euro stoppen in een weg over een industrieterrein zonder industrie. Stop dat geld in de oplossing voor Mariënheem!



Toekomstgericht;



De oplossing die nu voorligt, is er een van de problemen die er zijn het hoofd bieden, zonder te kijken naar de problemen die daardoor veroorzaakt gaan worden, zonder ook te kijken wat het vervoer van de toekomst is.

GroenLinks Raalte staat voor; 

- een snelle afwikkeling van het verkeer op zowel de N35 als de N48,

- een veilige oplossing ter hoogte van kruispunt Bos,

- een goed alternatief voor Mariënheem.  We kunnen er met ons hoofd niet bij dat de plannenmakers niet willen inzien dat het nu al grote probleem voor Mariënheem straks alleen maar een veel groter probleem gaat worden, want als je overal sneller verder komt, gaat het zich daar ophopen. En niet onbelangrijk: er is dus geld beschikbaar. Kwestie van keuzes maken.



GroenLinks Raalte bepleit;



- een verdiepte aanleg van kruispunt Bos. We willen op z’n minst vergelijkend kostenonderzoek zien met de verhoogde aanleg van het kruispunt zoals dat nu het plan is. Verdiept aanleggen betekent dat je minder last van de weg hebt, maar ook dat Raalte en Raalte-Noord gelijkvloers bereikbaar blijft en dat je niet door enge tunneltjes hoeft.

- we willen een traverse in Mariënheem, een soort lange rotonde met slechts een paar opritten, zodat het verkeer daar snel afgehandeld wordt terwijl invoegend af afslaand verkeer makkelijk zijn weg kan vinden.

- We willen ruimte langs het tracé door Raalte, waar straks een fietssnelweg aangelegd kan worden als we over 20 jaar allemaal elektrisch rijden. Die fietssnelweg vormt dan een gezond alternatief.

- Er moeten royale carpoolplekken komen.