GroenLinks wil dat autobezit- en gebruik voor de korte afstand wordt ontmoedigd en (e-)fietsen wordt gestimuleerd. Dit heeft een positief effect op de CO2-uitstoot, fijnstof, de ruimte die wegen en parkeerplaatsen innemen en op veiligheidsrisico’s. Het delen van auto’s moet vanzelfsprekend zijn. De auto krijgt in de bebouwde kom minder ruimte. De straat en het groen behoren aan bewoners en zijn voor spelende kinderen. Bij nieuwbouw wil GroenLinks dat de parkeernorm die ligt tussen 1 à 2 auto’s per woning naar beneden wordt gebracht en dat straten/wijkjes autoloos worden ontworpen. Eventueel een auto voor de deur op eigen terrein en centrale parkeerplaatsen met laadstations voor (elektrische) deelauto’s aan het begin van de wijk.
Daarnaast zorgen we voor aantrekkelijke, veilige fietsroutes met voorrang en voldoende fietsparkeergelegenheid met laadpunten in het (winkel-) centrum. Naast het stimuleren van fietsen, elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s is GroenLinks voor een gemeente die blijft lobbyen voor volwaardige alternatieven binnen het openbaar vervoer. Dit betekent fietssnelwegen en goede bus- en treinverbindingen. GroenLinks is een voorstander van spoorverdubbeling van het spoor tussen Enschede en Zwolle en P+R terreinen met goede bereikbaarheid bij de stations waar je ook kunt laden. Hoe bereikbaarder het openbaar vervoer ook in de woonkernen is, des te minder auto’s nodig zijn. En als je dan met 100km/u naar Zwolle wilt, dan ga je met de trein.